Kansainvälistyminen B2B ja B2C pk-yrityksille

Oletteko aikeissa hakea kasvua kansainvälisiltä markkinoilta?

Autan kv-strategian luomisesta aina toiminnan käynnistämiseen ja johtamiseen kohdemaassa. Laajentuminen uusille markkinoille voi olla monimutkaista, mutta tarjoaa samalla merkittäviä mahdollisuuksia kasvuun. Hyödynnä osaamiseni sekä verkostoni ja laajenna toimintaasi uusille markkinoille.

  • Kansainvälistymisenkin ytimessä on kilpailuetuun pohjautuvan strategian luominen ja toteuttaminen

Palvelukuvaus

Toimeksiannon sisältö räätälöidään aina asiakkaan tilanteen, tavoitteiden ja resurssien mukaan. Ideaalitilanteessa työ alkaa yrityksen kilpailuedun kirkastamisesta – siitä, mikä tekee yrityksen ratkaisusta asiakkaille arvokkaan ja kansainvälisesti erottuvan ja kiinnostavan. Kun tämä on selvillä, voidaan kerätä oikeaa tietoa kansainvälistymisstrategian keskeisten valintojen tekemiseksi.

1. Kohdeasiakkaan ja markkinan määrittely

  • Mitä tuotetta tai palvelua aiomme myydä kansainvälisesti? Mikä on sen kilpailuetu?
  • Millainen on meille ideaalisin asiakas?
  • Missä maissa nämä asiakkaat toimivat?
  • Voidaanko uuteen kv-markkinaan edetä nykyisen asiakkaan tai kumppanin avulla?
  • Vai tehdäänkö ns. maavalinta eli valitaan markkina, joka tarjoaa parhaat edellytykset kasvulle?
  • Riippumatta lähestymistavasta on määriteltävä selkeä kriteeristö, jonka avulla voidaan arvioida, miksi jokin asiakas tai markkina sopii yritykselle – tai miksi se ei ole oikea.

2. Tiedonkeruu ja analysointi

  • Perustietoa kohdeasiakkaista ja markkinoista kannattaa kerätä myös itsenäisesti.
  • Tietoa löytyy paljon veloituksettomista julkisista lähteistä ja palveluista.
  • Varhainen ja hyvin valmisteltu tiedonhankinta auttaa muodostamaan realistisen kuvan markkinamahdollisuuksista sekä kilpailutilanteesta.
  • Samalla opitaan myös käytännössä, paljonko eri asiat vievät aikaa ja rahaa.

3. Nopeasti oppimaan kohdemaahan

  • Mahdollisimman aikaisessa vaiheessa kannattaa käydä kohdemaassa, jotta saadaan tärkeää ymmärrystä uudesta toimintaympäristöstä.
  • On tärkeää tavata potentiaalisia asiakkaita ja muita arvoketjun toimijoita, jotta kuullaan millaisia tarpeita heillä on liiketoiminnassaan.
  • On tärkeää selvittää myyntiesityksen avulla onko nykyiselle ratkaisulle todellista tarvetta ja kokevatko asiakkaat saavansa ratkaisusta riittävästi lisäarvoa? Jos näin ei ole niin millaisilla muutoksilla he olisivat valmiita ostamaan?
  • Tällä varmistetaan se, että ei arvailla sisäisesti millainen ratkaisun tulisi olla vaan kysytään asiakkailta. Näin saadaan varmemmin kaupaksi menevä ratkaisu.

4. Konsulttitoimeksiannon laatiminen ja johtaminen

  • Itse kerätty tieto antaa hyvän perustan asiakas- ja markkinaymmärrykselle, mutta usein tarvitaan markkinaa tunteva ulkopuolinen konsultti etsimään vastauksia tärkeisiin kysymyksiin.
  • Itseoppiminen helpottaa toimeksiannon laatimista, konsultin valintaa ja työn johtamista, koska lähtötieto asiakkaista ja markkinasta on jo olemassa.
  • Yleensä konsulttia käytetään markkinatutkimuksen tekemiseen, jonka avulla saadaan syvällisempää ymmärrystä mm. lainsäädännöstä, standardeista, toimialasta, asiakkaista sekä kilpailutilanteesta.
  • Toimeksiantoa tulee johtaa alusta alkaen, jotta toimeksiannon päätteeksi saadaan tarvittavat tiedot ja yhteenveto löydöksistä.

5. Strategisten valintojen tekeminen

  • Itse kerätty tieto tarjoaa suoran, luotettavan ja käytännönläheisen ymmärryksen markkinasta, asiakkaista ja toimintaympäristöstä.
  • Tiedon rikastaminen ulkopuolisen konsultin avulla mahdollistaa strategisesti oikeiden valintojen tekemisen:
    • jatketaanko valitulla markkinalla
    • miten palvelu tai tuote tulee mukauttaa
    • millainen markkinaan menon malli (kumppani, agentti, suora myynti) on tarkoituksenmukaisin
  • Näiden valintojen pohjalta voidaan rakentaa selkeä etenemismalli, joka sovitetaan yrityksen tavoitteisiin ja resursseihin.
  • Tämän jälkeen aloitetaan toiminnan käynnistäminen strategisten valintojen pohjalta.

Palvelun tuotos

Riippuu toimeksiannon sisällöstä

Palvelun hyödyt

Kansainvälistyminen on laaja ja monimuotoinen kokonaisuus. Hyvin suunniteltuna toiminta päästään aloittamaan kohdemaassa nopeammin ja onnistumisen todennäköisyys on paljon suurempi

Hinta

Toimeksiannon hinta riippuu lopullisesta sisällöstä.

”Tuon asiakkaanne äänen kuuluviin”

”Selvitetään miksi asiakas ostaa teiltä tai ei osta?”

”Luodaan täysin uutta liiketoimintaa ja lisää arvoa asiakkaalle”

Asiakastyytyväisyys 9,3/10

Pyydä veloitukseton “Asiakkaan silmin” -analyysi

niin saat tietää miltä yrityksesi näyttää ”Asiakkaan silmin” ja saat uusia asiakasarvoa tuottavia kehitysideoita. Analyysistä käy ilmi mm.

  • Miten asiakkaidenne tarpeet on huomioitu?
  • Miten selkeästi teidän ratkaisut on esitetty?
  • Tuleeko ratkaisujen käytännön hyödyt hyvin ilmi?
  • Mitä asiakas teiltä aina saa?
  • Onko asiakkaan itsenäinen ostoprosessin eteneminen sujuva?
  • Puhutteleeko viestintänne asiakasta?
  • Miksi asiakas ostaa teiltä tai ei osta?

Analyysi voidaan käydä läpi tapaamalla paikan päällä tai Teamsin välityksellä. Kesto 30-60min.

Vain n. 3 %:lla suomalaisista yrityksistä on aito kilpailuetu

Kilpailukyky

Asiakas pitää ratkaisuanne VAIN kilpailukykyisenä. Tämä johtaa siihen, että yleensä halvin hinta voittaa, jos ratkaisu ”täyttää” tarjouspyynnössä mainittavan speksin.

Kilpailuetu

Yrityksenne tarjoaa jotain mitä muilta ei saa. Kilpailuetu tuottaa asiakkaalle eniten arvoa ja on ratkaiseva asia, miksi asiakas valitsee juuri teidän yrityksen