Hallitus

Käytännön haasteita

  • Omistajastrategia puuttuu, joka vaikeuttaa omistajan tavoitteiden ja tahtotilan toteuttamista.
  • Liiketoimintastrategian tekeminen on vaikeaa, kun omistajastrategia puuttuu
  • Ei ole selkää raportointityökalua, jolla seurata miten strategian toteutumista edellyttävät kehitysasiat etenevät
  • Ei ole tietoa miten yrityksellä todellisuudessa menee
  • Ollaan hyvin pitkälti toimitusjohtajan katsauksen varassa
  • Yrityksellä ei ole selkää suuntaa ja hallituksen oma rooli on epäselvä
  • Hallituksen kokoukset keskittyvät enemmän menneeseen kuin tulevaisuuteen
  • Hallituksen kokouksissa ei ole selkeää agendaa
  • Ei saada riittävän aikaisin tietoa tarvittavista investoinneista ja henkilöresursseista

Käytännön tarpeita

  • Saada aikaiseksi omistajien yritykselle asettamat lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteet
  • Varmistaa, että yrityksellä on on kyvykäs toimitusjohtaja, joka toteuttaa kilpailuetuun pohjautuva strategiaa ja saavuttaa yritykselle asetetut tavoitteet
  • Pitää pystyä tukemaan ja sparraamaan toimitusjohtajaa strategian toteuttamisessa
  • Varmistaa, että yrityksellä on osaava, kehittyvä ja hyvinvoiva henkilöstö
  • Seurata yrityksen toimintaa mahdollisimman tarkasti
  • Arvioida suoriutuuko toimitusjohtaja tehtävästään niin kuin on toivottu

Erottautuvat ratkaisut

  • Laaditaan omistajastrategia, jonka perusteella tehdään kilpailuetuun pohjautuva liiketoimintastrategia ja toimintasuunnitelma, jolla saavutetaan yritykselle asetetut tavoitteet
  • Kaiken lähtökohtana markkinoilta tunnistetut mahdollisuudet ja asiakkaiden ratkaisemattomat tarpeet, joita kukaan ei vielä ole ratkaissut
  • Mietitään uusin silmin: mitä tällä henkilöstöllä ja osaamisella sekä laitteilla ja kalustolla voitaisiin tehdä sellaista mitä muut ei tee => Kilpailuetu
  • Kilpailuedun avulla luodaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja uutta arvoa asiakkaille

Ratkaisujen hyödyt

  • Tehdään yrityksestä aidosti asiakaslähtöinen
  • Saadaan asiakkaanne ääni kuuluviin
  • Luodaan uusia arvoa tuottavia ominaisuuksia / tuotteita/palveluita, joilla tarjotaan entistä parempaa asiakaskokemusta asiakkaille
  • Kiilataan kilpailuedun tuottama asiakasarvo strategian ytimeen
  • Tiedetään mihin suuntaan yritystä halutaan kehittää
  • Tiedetään miten yrityksellä aidosti menee

”Tuon asiakkaanne äänen kuuluviin”

”Selvitetään miksi asiakas ostaa teiltä tai ei osta?”

”Luodaan täysin uutta liiketoimintaa ja lisää arvoa asiakkaalle”

Vain n. 3 %:lla suomalaisista yrityksistä on aito kilpailuetu

Kilpailukyky

Asiakas pitää ratkaisuanne VAIN kilpailukykyisenä. Tämä johtaa siihen, että yleensä halvin hinta voittaa, jos ratkaisu ”täyttää” tarjouspyynnössä mainittavan speksin.

Kilpailuetu

Yrityksenne tarjoaa jotain mitä muilta ei saa. Kilpailuetu tuottaa asiakkaalle eniten arvoa ja on ratkaiseva asia, miksi asiakas valitsee juuri teidän yrityksen