Toimitusjohtaja

Käytännön haasteita

  • Tehdään samaa kuin muut ja ei erottauduta asiakkaiden silmissä
  • Hinta on usein ratkaiseva asia asiakkaan päätöksenteossa
  • Ei olla päätetty kohdeasiakkaita ja koitetaan saada kauppaa vähän joka suunnasta
  • Ei ole tietoa, tehdäänkö yrityksessä aidosti oikeita asioita
  • Toiminta ei pohjaudu tavoitteisiin ja suunnitelmallisuuteen
  • Ei ole selvää miksi asiakkaat valitsevat tai eivät valitse ratkaisujamme
  • Toimitusjohtajalta puuttuu herättelevä sparrauskumppani
  • Ei saa riittävästi tukea hallitukselta ja omistajilta
  • Hallituksen kokoukset keskittyvät enemmän tulipalojen sammutteluun kuin tulevaisuuden suunnitteluun

Käytännön tarpeita

  • Saavuttaa omistajien yritykselle asettamat tavoitteet
  • Raportoida hallitukselle ja varmistaa, että sovitut kehitystoimenpiteet tulee tehtyä
  • Saada henkilöstö ymmärtämään mikä yrityksen strategia on
  • Luoda voittava organisaatio ja varmistaa riittävä resursointi
  • Tehdä ja viestiä selkeät toimenkuvat ja tavoitteet työntekijöille
  • Mahdollistaa, että työntekijöillä on mahdollisuus saavuttaa tavoitteet
  • Viestiä asiakkaille ymmärrettävästi, miksi heidän kannattaa valita yrityksen ratkaisut

Erottautuvat ratkaisut

Markkinoilta tunnistettujen mahdollisuuksien ja asiakkaiden tarpeiden pohjalta rakennetaan yritykselle erottautuva ja kestävä kilpailuetu.

Kilpailuetu on strategian ydin – kaiken tekemisen perusta

  • Kun strategia ja toimintasuunnitelma perustuvat kilpailuetuun, sen systemaattinen toteutus ja seuranta auttavat tavoitteisiin pääsemisessä ja vievät yritystä kohti pitkän aikavälin visiota
  • Selkeän strategia auttaa henkilöstöä ymmärtämään yrityksen suunnan ja oman roolinsa kilpailuedun vahvistamisessa ja sen viestimisessä.
  • Hyvin laadittu toimintasuunnitelma tekee raportoinnista sujuvaa ja antaa hallitukselle läpinäkyvän näkymän kehitystoimenpiteiden etenemiseen – juuri niihin toimiin, joilla strategia toteutetaan
  • Kehitystoimenpiteisiin liittyvät investointitarpeet voidaan viestiä hallitukselle hyvissä ajoin, jolloin kasvun edellyttämät resurssit on mahdollista saada.
  • Kilpailuedusta johdetaan selkeä ja erottautuva myyntiesitys, jonka ytimessä on  asiakkaiden tarpeet  ja ratkaisun tuottama lisäarvo

Ratkaisujen hyödyt

  • Tuottavuus paranee, kun keskitytään strategiassa valittuihin asioihin eikä rönsytä
  • Työntekijät tietävät mitä heiltä odotetaan
  • Saadaan raportoitua yrityksen aito tilannekuva helposti hallitukselle ja omistajille
  • Saadaan markkinointiin ja myyntiin kilpailuetuun pohjautuva erottautuva myyntiviesti
  • Kilpailuedusta johdetaan yrityksellenne asiakas/arvolupaus
  • Asiakas valitsee teidät todennäköisemmin toimittajaksi

”Tuon asiakkaanne äänen kuuluviin”

”Selvitetään miksi asiakas ostaa teiltä tai ei osta?”

”Luodaan täysin uutta liiketoimintaa ja lisää arvoa asiakkaalle”

Vain n. 3 %:lla suomalaisista yrityksistä on aito kilpailuetu

Kilpailukyky

Asiakas pitää ratkaisuanne VAIN kilpailukykyisenä. Tämä johtaa siihen, että yleensä halvin hinta voittaa, jos ratkaisu ”täyttää” tarjouspyynnössä mainittavan speksin.

Kilpailuetu

Yrityksenne tarjoaa jotain mitä muilta ei saa. Kilpailuetu tuottaa asiakkaalle eniten arvoa ja on ratkaiseva asia, miksi asiakas valitsee juuri teidän yrityksen